Синдром «емоційного вигорання» та як з ним боротися



Тема емоційного вигорання вчителів стосується особливо. Вони щодня стикаються з високою емоційною напругою. 

Вигорання – це реакція людини на хронічну втому. Особистість  починає негативно ставитись до роботи та предмету своєї професійної діяльності, у неї знижується самооцінка.

Професійне вигорання – це синдром емоційного, розумового і фізичного виснаження через тривале емоційне навантаження. Депресія, почуття втоми, небажання іти на роботу, відстороненість від робочого процесу, вбачання у власному та професійному житті безуспішних результатів – є негативними наслідками даного феномену.

Як боротися з вигоранням?

  • Дихальна гімнастика. Дихальні вправи, а саме глибоке дихання можна застосовувати будь-де і будь-коли, адже воно допомагає зняти емоційне та фізіологічне напруження у ситуації стресу.
  • Релаксація та зняття напруги. Сюди можна віднести масаж, прийняття ванни, заняття спортом, прогулянки, прослуховування музики, читання книг після важкого робочого дня.
  • Не забувати про «хочу». Емоційне вигорання з’являється, коли люди забувають про власні потреби. Так нам потрібно не тільки їсти, пити і працювати, а ще й робити  інші справи, які приносять  задоволення від життя.
  • Відпочинок. Якщо уявляти емоційну сферу людини у вигляді глечика, то вигорання – це коли її позитивні емоції зменшуються, їх лишається зовсім трішки на дні. А коли вона йде у відпустку, то цей глечик має наповнитися позитивними емоціями.

Але баланс можна тримати постійно. Ви щось віддаєте з цього глечика, але зразу його наповнюєте. Тиждень напружено відпрацювали – а на вихідні поїхали в ліс. І у вас знов є бажання творити.

  • Пошук і накопичення внутрішніх ресурсів. Так як однією з основних причин вигорання є виснаження ресурсів, тому важливо потурбуватися про себе і знайти ті справи або речі, що вас наповнюють, надають сил.
  • Фізичні навантаження. Вченими доведено, що найкращими засобами для зняття нервового напруження є фізичні навантаження – фізична культура та фізична праця. Тому поки у вас поганий настрій, ідіть на спортмайданчик, виконуйте фізичні вправи, грайте у футбол, волейбол, теніс. Добре знімає психологічне напруження робота на городі, в саду. Та особливо дієвим засобом зняття нервового напруження є аеробіка, яка поєднує ритми людини і рухів.
  • Ефективно розподіляти робочий час та навантаження: правило «8 годин» для того, щоб працювати без виснаження та зберігати свою життєву ефективність. Необхідно розподілити час доби за таким принципом: 8 годин – час для роботи, 8 годин – час для відпочинку та особистих справ та 8 годин – для сну.

Останнє опубліковане

22.10.2025
Гра на тему «Я маю проблеми через поширення інтимних фото в інтернеті».

Навчальна гра «Крок» створена на основі моделювання ситуацій , з якими учні можуть зустрітися в реальному житті. У такий ненавʼязливий спосіб вони вчаться ідентифікувати ситуації з проявами насильства та розуміти як діяти у таких випадках. Психологічною службою гімназії для учнів 8-А, 8-Б, 9-А,9-Г класів була проведена гра на тему «Я маю проблеми через поширення інтимних фото в інтернеті».У цьому гайді наведені прості та зрозумілі рекомендації щодо того як убезпечити себе під час користування інтернетом формуючи безпечне середовище.

22.10.2025
Карткова ігрова методика «Коло безпеки» на тему «Загальні поняття про насильство».

Психологічною службою, для підвищення рівня знань щодо проблем, повʼязаних з насильством з учнями 8-Г класу була проведена карткова ігрова методика «Коло безпеки» на тему «Загальні поняття про насильство». Учні розглянули основні форми та особливості насильства та жорстокого поводження з дітьми, а також запобігання йому.

22.10.2025
Інтерактивне заняття на тему «Кібербулінг, або агресія в Інтернеті».

Психологом та соціальним педагогом гімназії було проведено інтерактивне заняття для учнів 6-В, 6-Д класів на тему «Кібербулінг, або агресія в Інтернеті». Мета заняття - підвищити обізнаність школярів про небезпеку цькування в інтернеті, навчити розпізнавати прояви кібербулінгу, захищати себе в онлайн-просторі та правильно реагувати на агресивну поведінку в мережі.

22.10.2025
Карткова ігрова методика «Коло безпеки» на тему: «Дитина і булінг».

Для учнів 6-А, 6-В, 6-Г, 6-Д класів, психологічною службою, було проведено карткову ігрову методику «Коло безпеки» на тему: «Дитина і булінг». Мета заняття з учнями про булінг — сформувати в них розуміння проблеми булінгу, його форм і наслідків, навчити протидіяти йому, сприяти створенню безпечного та дружнього середовища в колективі.

22.10.2025
Тиждень заходів до Всесвітнього дня ментального здоровʼя.

Психологічною службою гімназії був проведений тиждень заходів до Всесвітнього дня ментального здоровʼя. Цей день засновано для підвищення обізнаності про проблему психічного здоровʼя та мобілізації своїх зусиль для його підтримки. Для учнів 6-А, 6-Б, 6-В, 7-Б, 8-А, 8-Б провели години спілкування з метою сформувати в учнів розуміння важливості психічного здоров’я, навчити дбати про власний емоційний стан, розпізнавати стрес, тривогу та інші психологічні труднощі, а також знати, куди звертатися по допомогу. В Україні, особливо в умовах війни, цей день підкреслює важливість щоденної турботи про своє психоемоційне самопочуття.