Індивідуальна форма навчання



Індивідуальне навчання – одна з форм, за якою можна отримувати загальну середню освіту. Заклади освіти відповідно до законодавства та своїх установчих документів можуть організовувати здобуття освіти за індивідуальною формою (екстернатною (екстернатом), сімейною (домашньою), педагогічним патронажем). У Міністерстві освіти зазначаютьщо зазначені форми навчання передбачають гнучкіший спосіб навчання та дозволяють створити індивідуальну освітню траєкторію під потреби кожної окремої дитини.

У 2025-2026 н.р. у закладі 14 учнів здобувають освіту за індивідуальною формою. Для них організовані такі форми навчання:

- педагогічний патронаж (10 учнів);

- екстернат (3 учнів);

- сімейна форма навчання (1 учень). 

 

ПОЛОЖЕННЯ
про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти

15 відповідей МОН про індивідуальне навчання: що це і як отримати

Міністерство освіти і науки дало роз’яснення батькам щодо індивідуальної форми навчання. Нижче публікуємо 15 відповідей на найпоширеніші запитання до відомства щодо організації такої форми навчання та її можливостей.

1. Екстернат і освіта вдома – це індивідуальна форма?

Так, але не лише вони. Зараз учням доступні три форми, за якими можна організувати індивідуальне навчання у школі: екстернатна, сімейна (вона ж – домашня) та педагогічний патронаж.

Екстернатна форма – це коли учень самостійно засвоює весь матеріал, після чого у школі оцінюють його знання.

Сімейна (домашня) форма передбачає, що весь освітній процес для учня самостійно організовують його батьки. Вони ж відповідають за здобуття знань на рівні не нижче освітніх стандартів.

Педагогічний патронаж – форма, у випадку якої освітній процес і засвоєння знань забезпечує педагогічний працівник.

2. Інклюзивна освіта – теж форма індивідуальної?

Ні, поняття інклюзивної освіти – набагато ширше. Навчання для осіб з особливими освітніми потребами організовують і за денною або вечірньою формами здобуття освіти. Якщо ж стан здоров’я вимагає цього, учень або його батьки можуть обрати дистанційне навчання або одну з форм індивідуального.

3. Як дізнатись, чи надає школа індивідуальну освіту?

Форми освіти, які забезпечує заклад, обов’язково мають бути вказані на його сайті. Якщо в закладу немає сайту, таку інформацію слід шукати на сайтах його засновників.

4. Як почати навчання за індивідуальною формою?

Будь-яка форма освіти, зокрема й індивідуальна, потребує, щоб учня зарахували до закладу – для цього потрібно подати необхідні документи.

Основний документ для зарахування або переведення на індивідуальну форму навчання – заява одного з батьків дитини або самого учня, якщо він повнолітній. До заяви додаються документ, що посвідчує особу учня, медична довідка № 086-1/о та документ про освіту, якщо він є.

Можуть знадобитись і додаткові документи. Скажімо, необхідно буде документально підтвердити підстави для навчання на екстернаті або обставини для застосування педагогічного патронажу (наприклад, стан здоров’я, перебування під вартою або засудження, статус біженця). Іноземці та особи без громадянства додатково подають копію документа, що підтверджує законність їх перебування в Україні.

Внутрішньо переміщені особи, біженці та особи з документами про необхідність захисту можуть не подавати деякі документи, якщо мають на це причини.

5. На індивідуальну форму можна потрапити лише на початку навчального року?

Так, окрім окремих випадків. Зарахування на індивідуальну форму освіти зазвичай проводять до початку навчального року.

Переведення на індивідуальну форму може відбуватись і протягом навчального року, але не пізніше ніж за 3 місяці до річного оцінювання чи державної підсумкової атестації. Однак таке обмеження не застосовується для переведення на педагогічний патронаж.

Для осіб, які здобували чи здобувають освіту за кордоном або мають відношення до тимчасово окупованих територій, зарахування і переведення на екстернат можливе протягом усього календарного року.

6. Чи можуть перевести з індивідуальної форми на інституційну?

Так, якщо індивідуальна форма не приносить результату. Рішення про це можуть ухвалити батьки і педагогічна рада закладу.

Таку норму можуть застосувати до учня 9 класу, який під час навчання за індивідуальною формою показав низький результат з предмету, який він вивчав поглиблено. Або до учня на сімейній або екстернатній формі, який показує низький рівень навчальних досягнень загалом.

7. Чи можна поєднувати різні форми навчання?

Так, закон це передбачає. Таке поєднання має бути реалізовано через індивідуальний навчальний план, який формують для учня в закладі освіти. Про поєднання різних форм навчання також варто одразу зазначати в заяві.

8. Що таке індивідуальний навчальний план? Він обов’язковий?

Так, вчасно розроблений і затверджений індивідуальний навчальний план – обов’язковий для навчання за індивідуальною формою освіти.

Його розробляють на основі навчального плану – складової освітньої програми, яку використовує заклад. Зазвичай це освітня програма, з якою працює школа. Але учень або його батьки можуть обирати й іншу освітню програму. Основна вимога – програма має забезпечувати виконання стандарту освіти.

Виконання інваріантної частини (опанування базових, вибірково-обов’язкових предметів) навчального плану під час індивідуального навчання лишається обов’язковим. Очікувані результати навчання для індивідуальної форми не зменшуються і лишаються на одному рівні з іншими формами.

9. Як скласти індивідуальний навчальний план?

Такий план має враховувати здібності, інтереси, потреби, мотивацію, можливості та досвід учня. Тому варто проводити їх оцінку перед складанням самого плану. Для цього можна залучати психологічну службу закладу освіти.

Індивідуальний навчальний план доцільно складати на кожен навчальний рік. Такий план враховує індивідуальні освітні потреби учня і може переглядатись протягом терміну його дії.

Індивідуальний навчальний план розробляють педагогічні працівники, які працюватимуть із учнем – педагоги початкової школи або вчителі окремих предметів. Робота над планом відбувається спільно із самим здобувачем освіти. Батьки учня можуть брати участь у його розробці, а також погоджувати його. Фінально план затверджує керівник закладу освіти.

10. Які права має учень на індивідуальній формі?

Такі ж, як і учень, який вчиться за інституційною формою. Учень на індивідуальній формі має можливість використовувати всю інфраструктуру закладу – навчальну, спортивну, наукову тощо. Учень має можливість оформити учнівський квиток і користуватись необхідними підручниками, зокрема й електронними.

Учень також може розраховувати на допомогу педагогічних працівників, мати психологічний і соціально-педагогічний супровід, проходити оцінювання навчальних досягнень та/або державну підсумкову атестацію, а також одержати документ про освіту.

11. Як оцінюють учня на індивідуальній формі?

Оцінювання результатів навчання і атестація за всіма формами індивідуальної освіти відбувається у школі.

Форму, зміст і спосіб поточного та підсумкового оцінювання обирає заклад освіти. Форми та засоби оцінювання можуть бути описані в індивідуальному навчальному плані учня. У такому випадку педагогічні працівники мають дотримуватись зазначених форм.

Важливо пам’ятати, що лише наявність портфоліо, індивідуального освітнього профайлу та інших форм фіксації індивідуальних досягнень учня (без підсумкового оцінювання та/або атестації) не є підставою для переведення до наступного класу та видання документа про освіту.

12. Для кого існують окремо прописані норми щодо індивідуального навчання?

Учні з неконтрольованих територій можуть подавати заяви про зарахування на екстернат протягом всього календарного року.

Якщо у шкільному класі села або селища навчаються менше 5 осіб, для них може бути організований педагогічний патронаж. Однак це не виключає можливості використовувати й інші форми індивідуальної освіти.

Засудженим, особам під вартою або під домашнім арештом законодавство також забезпечує індивідуальну форму освіти.

13. Чи потрібно платити за індивідуальну освіту?

Ні, додаткової оплати такої освіти з боку батьків учня не передбачено. Однак це не стосується випадків, коли оплату за освітні та інші послуги вказано у відповідних договорах.

Законодавство також не передбачає перерахування коштів батькам, які самостійно організовують навчання своїх дітей. Це ж стосується і випадків, якщо батьки звертаються з цим до сторонніх суб’єктів – організацій, навчальних центрів, репетиторів.

14. Індивідуальне навчання – це коли немає однокласників?

Не зовсім так. Учень, який навчається за індивідуальною формою, більшість навчального часу проводить самостійно. Але індивідуальна форма не обмежує у спілкуванні з іншими учнями – ані в неформальному, ані на території школи.

Учень може брати участь в екскурсіях, практичних заняттях. А в разі педагогічного патронажу вчитель може періодично залучати учня до решти колективу для соціалізації.

Якщо кілька учнів перебувають на лікуванні в одному закладі, вони також можуть навчатись у групі.

15. Чи можуть учні на індивідуальній формі брати участь в олімпіадах?

Так, учні, які навчаються на індивідуальній формі, можуть на загальних підставах брати участь в олімпіадах, турнірах, конкурсах та інших змаганнях.

Вони також на рівні з іншими учнями мають право на відзначення успіхів у навчанні. Їх можуть нагороджувати похвальними листами та грамотами, золотою та срібною медалями.


Останнє опубліковане

23.09.2025
Увага ! Олімпіади!

До уваги учнів 8-9 класів!!! Триває реєстрація на I етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у 2025/2026 навчальному році. Посилання на реєстраційну форму https://forms.gle/nymnRKJhgYZLbRct9 Реєстрація учнів завершиться 26.09.2025

19.06.2025
Як не стати ДРОПОМ

світі, де більшість можливостей зосереджені в мережі, онлайн-пропозиції можуть бути справжнім порятунком, особливо для молоді, яка шукає спосіб заробити. Проте, саме тут приховуються небезпечні пастки, які можуть обернутися не тільки втратою грошей, а й серйозними проблемами із законом. Сьогодні ми поговоримо про так званих “дропів” або “грошових мулів”, і про те, як не потрапити в їхні тенета. Легкі гроші онлайн можуть обернутись тюрмою: хто такі дропи і як не потрапити в пастку? Уявіть собі ситуацію: вам пише незнайомець у соціальній мережі або надходить лист на електронну пошту. Він пропонує просту віддалену роботу, яка, здається, ідеально підходить для студента чи старшокласника. Все, що від вас вимагається, це приймати кошти на свою банківську картку та пересилати їх далі. Обіцяють від 5 000 до 10 000 гривень на місяць, працювати — всього кілька хвилин на день, і, найголовніше, досвід не потрібен. Звучить заманливо, чи не так? Насправді ж, це типова пастка. Саме так шахраї вербують дропів – людей, які допомагають їм переказувати та “відмивати” вкрадені гроші. Хто такий дроп? Дроп – це людина, яка добровільно або через необізнаність погоджується, щоб її банківська карта стала частиною злочинної схеми. Через її рахунки проходять гроші, здобуті шляхом шахрайства, кіберзлочинів, торгівлі наркотиками чи людьми. Головна мета злочинців – заплутати фінансові сліди, а дропи – лише зручний інструмент у їхніх руках. Вони є буфером, який відділяє шахраїв від джерела незаконних коштів, роблячи їх майже невловимими для правоохоронних органів. Чому це небезпечно? Дуже часто люди, які стають дропами, навіть не усвідомлюють, що вони стають співучасниками злочину. Вони вірять, що це легкий і невинний спосіб заробітку. Проте, закон не звільняє від відповідальності навіть тих, хто “не знав”. Незнання закону не звільняє від відповідальності, і це правило працює бездоганно в цьому випадку. Ось чому бути дропом – це надзвичайно небезпечно: Дроп не жертва, а співучасник. У очах закону ви є не потерпілим, а повноцінним учасником кримінальної схеми. Дропів затримують першими. Оскільки гроші проходять через ваші рахунки, ви є першою ланкою, яку можуть відстежити правоохоронні органи. За такі дії загрожують штрафи, конфіскація майна і навіть тюремне ув’язнення. Кримінальний кодекс України передбачає суворе покарання за відмивання грошей, отриманих злочинним шляхом. Ваше майбутнє може бути зруйноване заради мізерного заробітку, який пропонують шахраї. Кого найчастіше вербують? Шахраї майстерно користуються вразливістю людей і грають на їхніх фінансових потребах. У групі ризику опиняються ті, хто найбільше прагне додаткового заробітку або знаходиться у скрутному становищі: Молодь, студенти та учні. Вони часто шукають способи підзаробити, не маючи стабільного доходу, і можуть легко спокуситися на “легкі гроші”. Переселенці. Люди, які опинилися в нових умовах і потребують швидких коштів для облаштування, можуть стати легкою мішенню. Люди без стабільного доходу, безробітні та соціально вразливі групи. Їхня потреба в грошах робить їх особливо схильними до ризикованих пропозицій. Шахраї грають на потребі заробити та обіцяють “золоті гори” – саме тому ця схема настільки небезпечна і успішна для них. Як розпізнати шахрайську пропозицію? На щастя, розпізнати типові ознаки вербування дропа не так вже й складно. Ось на що варто звернути увагу: Потрібно лише “переказувати кошти” – без чітких обов’язків, посадових інструкцій або конкретних завдань, окрім фінансових операцій. Немає вимог до освіти або досвіду. Роботодавці, які шукають чесних працівників, завжди мають певні вимоги. Відсутність їх має викликати підозру. Спілкування лише онлайн, без особистої зустрічі. Шахраї уникають будь-якого особистого контакту, щоб уникнути викриття. Пропозиція звучить надто вигідно, щоб бути правдою. Якщо обіцяють значні гроші за мінімальні зусилля, це майже завжди обман. Вас просять надіслати фото картки, паспорт або навіть передати банківські реквізити. Ніколи не надавайте таку конфіденційну інформацію незнайомцям. Це може бути використано не тільки для шахрайства, а й для крадіжки ваших персональних даних. “Роботодавець” пише з поштових адрес звичайних поштових операторів (наприклад, Gmail, Ukr.net), а не з пошти офіційної компанії (наприклад, *@company.com.ua). Особливо будьте обережні з так званими “іноземними компаніями”, які не мають офіційного представництва в Україні. Перевірити їхню легальність значно складніше, і саме через них найчастіше проходять шахрайські операції. Що робити, якщо ви вже потрапили в пастку? Якщо ви вже погодилися або підозрюєте, що стали дропом, не зволікайте: Негайно припиніть співпрацю. Блокуйте всі контакти з шахраями і більше ніколи не виконуйте їхні вказівки. Повідомте в кіберполіцію. Це можна зробити онлайн, залишивши звернення на офіційному сайті: https://cyberpolice.gov.ua. Чим швидше ви повідомите, тим більше шансів на розслідування і викриття злочинної схеми. Зв’яжіться з банком, картку якого ви використовували. Повідомте їм про підозрілі операції, щоб вони могли заблокувати рахунок і запобігти подальшому використанню вашої картки в злочинних схемах. Банк може надати вам додаткові рекомендації та допомогти захистити ваші кошти. Як себе захистити? Захистити себе від залучення до таких схем нескладно, якщо бути пильним і дотримуватися простих правил: Завжди перевіряйте, хто вам пише і яку компанію представляє. Шукайте інформацію про компанію в інтернеті, перевіряйте відгуки, офіційний сайт. Якщо компанія не має офіційного представництва в Україні або інформації про неї обмаль, це привід для тривоги. Не погоджуйтесь “просто пересилати гроші” – це вже привід для підозри. Жодна легальна компанія не буде платити вам за такі прості фінансові операції, не вимагаючи реальної роботи або кваліфікації. Пам’ятайте: швидкі гроші без зусиль – це майже завжди шахрайство. Справжня робота вимагає зусиль, знань і часу.

13.05.2025
«Залиш ці гроші для себе» – всеукраїнська кампанія

Враховуючи існуючі виклики, які сьогодні постають перед державою, та необхідність впровадження принципів, закріплених в Директивах ЄС, у зв’язку з Євроінтеграційними прагненнями України, питання енергоефективності сьогодні є дуже важливим. Принцип «Енергоефективність передусім» є ключовим для ЄС і закріплений основною Директивою Європейського Союзу з енергоефективності (ЄС) 2023/1791). Окрім того, визначаючи завдання у напрямку розвитку критичних сфер економіки, в тому числі і сфери енергетики країни, які мають ключове значення для енергобезпеки та енергонезалежності України, Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль окремо виділив енергоефективність та, як результат, який потрібно досягти - зниження енергоспоживання житла, громадських будівель і загалом в усій країні. З метою популяризації практик енергоефективної поведінки серед громадян та представників бізнесу, Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України спільно з Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури України та Данським енергетичним агентством розробили та ініціювали загальноукраїнську інформаційну кампанію «Залиш ці гроші для себе». Мета кампанії — показати, що навіть невеликі зміни у споживанні енергії можуть давати відчутний ефект для домогосподарств, підприємств та держави.

09.05.2025
День Матері

Якось я спитала у Весни: ” Ти чому приходиш поясни?” І весна мені сказала прямо: "Поспішаю я на свято мами!” День Мами у Межирічанська Гімназія????